Wednesday, September 14, 2005

Grethes veldig gode sitronsuppe












Jeg kan ikke ta æren for denne suppa, men etter at jeg fikk oppskriften har den stått fast på menyen.

Ingredienser (Nok til 3-4 pers.)
12 dl hønsebuljong
1 dl langkornet ris
2 ss finhakket persille
Revet skall av en halv sitron
Saften av 1 sitron
1 ts. tørket salvie
1 ts. tørket estragon
1 ts. tørket oregano
salt og pepper
2 eggeplommer
2 dl. fløte
strimlet rød paprika
sitronskiver


• Småkok buljong og ris under lokk i 20 minutter.
• Tilsett persille, sitronsaft og sitronskall.
• Krydre (Jeg mangler ofte både estragon og salvie, og det går fint uten også.)
• Bland eggeplommene og fløten og visp det inn i suppa som varmes opp til den når kokepunktet.
• Pynt med paprikaskiver og sitronskiver. (Er sitronene veldig sure, kan det være greit å smake litt på suppa før du slenger veldig mange skiver oppi. Kan bli i overkant frisk hvis sitronene er store og på sitt aller sureste. )

Spises med masser av godt brød til!

2 comments:

Eivind said...

Hehe…snakker vi om selveste sjokoladekake-Grethe, eller er jeg helt på bærtur nå?

Elisabeth said...

Nei, dette er ikke sjokoladekake-Grethe, men venninne-Grethe, som jeg håper vil være med her. Hører du, Grethe? :-)