Wednesday, September 14, 2005

Clafoutis

Jeg pleier å dra med meg denne sommerdesserten gjennom både høsten og vinteren. Den er god med og uten is, varm/lunken og kald, og restene er deilige som frokost.

Det går helt fint å bruke frosne bær, bare du er nøye med å la dem tine først. Den klassiske varianten lages med kirsebær/moreller, men du kan bruke nesten hva som helst av frukt eller bær, og du kan blande flere forskjellige -- blåbær er godt, bringebær og bjørnebær er nydelige sammen. Jeg mener halve sjarmen er å spytte morellstein om sommeren, men derom strides opptil flere.
  • 500 gram bær eller annen frukt
  • 1/4 liter melk (eller eplejus for melkeallergikere/fettfanatikere)
  • En liten skvett alkohol hvis du vil
  • Saften av 1/2 sitron
  • 180 gram mel
  • 3 egg (spandér gjerne 4 om de er små)
  • 100 gram sukker
  • 30 gram smelta smør eller smaksnøytral matolje
  • En klype salt
Observante sjeler vil alt ha gjenkjent ingrediensene til en lett glorifisert pannekakerøre. Pisk melk og egg inn i mel, sukker og salt. Tilsett evt. alkohol, sitron og matfett. Smør paiform eller annen lav, vid ildfast form, ha i bær. Hvis bæra er opptinte, hell av overflødig saft først. Hell over røre. Ha et par små smørklatter på toppen om du vil.

Midt i ovnen, 220 grader i 30-40 minutter, skal være gyldenbrun og fin på toppen. Clafoutis er aller best når den har fått kjøle seg litt ned, men ennå er lunken.

6 comments:

Eivind said...

Hei Jorunn! Dette høres godt ut. Men kanskje jeg er dum som ikke skjønner dette…hehe…men bærene skal "bakes inn", ikke sant? Inn i ovnen med de? Hva slags alkohol pleier du putte i, forresten?

:-)

Elisabeth said...

Denne må prøves! Høres veldig godt ut. Vet jeg har noen blåbær fra i fjor i fryser'n ...

Jorunn said...

Eivind: Bær spredd utover bunnen av forma, hell røre over og inn i ovnen. Av alkohol anbefaler kokeboka mi kirsch, men jeg har også prøvd å tilsette en skvett konjakk med heldig resultat :)

Elisabeth said...

Har nå kjøpt inn frossen skogsbærblanding. Resten av ingrediensene hadde jeg allerede, så nå blir det dessert! :-9

Elisabeth said...

Oppskriften er prøvd og anbefales! Nammenam.
(Litt overrasket over å finne rips og solbær i en pose frosne SKOGSbær, men det er en helt annen sak. Hehe.)

Ang. alkohol: brukte brun rom, og det smakte helt utmerket!

Jorunn said...

Skogsrips og skogssolbær må være fenomener på helt andre kanter av landet enn jeg har bodd ... men så bra at resultatet falt i smak! :)