Tuesday, September 13, 2005

Bjørneboller


Hvis du har lyst til å prøve noe annet en kanelboller, kan dette være tingen. Veldig gode nystekte!

Deig:
0,5 l melk
50 gr. gjær
150 gr. smør/margarin
1/2 ts. salt
1 1/2 dl sukker
1 ts. kardemomme
1,5 l hvetemel


Dessuten:
Smør
Sukker
Kardemomme
Revet skall av 1 appelsin


Varm opp melken og rør ut gjæren i lunken melk. Smelt smøret og bland alle ingrediensene til deigen. Heves til dobbelt størrelse.

Del deigen i to, og kjevle hver halvdel ut til en avlang leiv. Smør med mykt smør, dryss over sukker, kardemomme og revet appelsinskall. Rull sammen og skjær hver pølse i ca. 12-16 skiver. Legges på plate og etterheves i 30 min. Pensles. (Gjerne med en blanding av egg og melk, da blir de ikke så fort brune.)

Stekes i ca. 10–12 minutter, midt i ovnen, på 200° C.

3 comments:

Eivind said...

Er alltid bekymret hvis oppskriftene ser for avanserte ut (les: mange franske, italienske og latinske navn på ingrediensene), men denne tror jeg tilogmed jeg tør prøve meg på. Og jeg har tatt med meg norsk kardemomme nedover, så dette kan bli bra - ser veldig godt ut på bildet. Hm, har jeg ikke litt tid på lørdag, mon tro…?

Elisabeth said...

Oppskriften er veldig enkel og burde være gjennomførbar for de fleste. :-)
(Er norsk kardemomme bedre enn engelsk? Siden du tok det med deg, mener jeg?)

Eivind said...

Hmm...mener å huske jeg kjøpte kardemomme her til noen boller ifjor, og det smakte ikke HELT det samme. Hehe, kanskje jeg bare er fin på det...