Sunday, January 29, 2006

Hamburgere

Oppskriften på hamburgerbrød ble blogget for en stund siden, men jeg tenkte ikke på å ta med oppskriften på burgerne samtidig. Ganske enkelt fordi jeg stort sett lager dem på slump og etter innfalls metoden. I går forsøkte jeg å merke meg hva jeg faktisk gjorde og her er en oppskrift som du i hvertfall kan bruke som utgangspunkt for dine egne burgere!

Ingredienser
(Dette blir 8 store burgere)

800 gr. karbonadedeig
ca 1 dl. melk
1 egg
2 ss potetmel
salt og pepper


Dette er de tingene jeg stort sett alltid starter med. Så kommer det morsomme, nemlig å gi burgerne litt mer smak og personlighet. I går hadde jeg i:

Løkpulver
Tørket oregano
Liquid smoke

Jeg kunne ha brukt rå løk, og noen ganger gjør jeg det, men det er ikke alltid jeg har lyst på den konsistensen løkbitene gir. Hvitløk er også flott å ha i. Når det gjelder Liquid smoke er det antagelig et meget suspekt produkt, men det gir faktisk en smak som kan lure de fleste til å tro at burgerne er grillet over trekull. Når burgerne er ferdige er resten opp til hver enkelt: Ta på det tilbehøret du føler for!

No comments: