Friday, January 13, 2006

Greskinspirert gryte

Denne retten ble til da jeg forsøkte å gjenskape en gresk rett jeg spiste mye under en ferie på Kreta. Opprinnelig med kaninkjøtt (tror jeg), og der servert med pommes frites (hva ellers ...), men dette er min versjon, og selv om den antagelig har lite felles med utgangspunkter, er den veldig god!

Ingredienser
4-500 gr oksekjøtt i terninger
8-12 små løk (f.eks. stjerneløk eller sjalottløk)
2 fedd hvitløk
2 ss tomatpuré
500 gr. hermetisk tomat (hakket)
1 dl vann
1 buljongterning
1 toppet ts tørket rosmarin
1 ss kanel
saft + skall av 1/2 sitron
salt og pepper etter smak
1/2 ts spisskummin (kan sløyfes)
sorte, steinfrie oliven


• Brun kjøttet litt om gangen.
• Surr løken. (Hel, eller i båter.) Ha i hvitløken og surr denne litt også.
• Ha kjøttet tilbake i panna sammen med løken, og tilsett tomatpureen.
• Etter å ha frest litt på tomatpureen også tilsetter du vann, buljong, de hermetiske tomatene og krydrer. Småkok til kjøttet er mørt.
• Rett før servering slenger du oppi oliven så de også blir varme.

Jeg pleier å servere denne med hjemmelaget potetstappe. (Du må gjerne smakssette potetstappen med hvitløk og frisk timian.)

No comments: