Tuesday, September 01, 2009

Vietnamesisk dyppesaus (nuoc cham)

Jeg lærte meg å elske vietnamesisk mat i Frankrike, og etter sommerens franske ferie ble jeg inspirert til å prøve meg mer på vietnamesisk på egenhånd. Denne sausen kan serveres med det meste, men er obligatorisk til små vårruller (nem) som rulles i salat- og mynteblader, dyppes i saus og spises med fingrene. Kontrastene med søtt, syrlig, friskt, varmt, kaldt, stekt, rått og sprøtt er helt fantastiske.

2 ss sukker
2 ss og 1 ts fiskesaus
1 1/2 ss friskpresset limesaft
1 1/2 ss hvit destillert eddik (5%, kjøp i asiatisk butikk)
1 ss vann
Litt most chili (etter smak)
1 presset hvitløksfedd

Jeg bruker hvitløkspresse til chilien, det funker finfint og gjør at bitene ikke blir for store.

Bland alle ingrediensene i en bolle, rør godt, la stå i fem minutter og rør litt til. Pass på at alt sukkeret løser seg opp.

Server i dyppeskåler eller bruk som dressing til vietnamesiske salater, for eksempel kyllingsalat.

Angående vårruller: Jeg må tilstå at etter ett katastrofalt/eksplosivt forsøk har vi gitt opp å lage våre egne vietnamesiske vårruller her i huset -- det finnes nydelige ruller i frysedisken i vietnamesiske og andre asiatiske butikker, som ikke må forveksles med de lapskausaktige rullene norske supermarkedfrysedisker har å by på!

No comments: