Tuesday, September 01, 2009

Vietnamesisk kyllingsalat

Jeg har fått salat som likner denne servert som forrett, men lager man en raus nok porsjon, er det hovedrett god som noen. Oppskriften jeg tok utgangspunkt, i nevner ferdig grillkylling som alternativ til å posjere sin egen, men de fleste norske grillkyllinger jeg har møtt, vil være for tørre til å yte denne salaten rettferdighet. Kyllingkjøttet skal være mørt, bløtt og saftig mot sprø grønnsaker og knasende strøssel. Bruker du kyllingfileter i stedet for hel kylling, er de ferdigposjerte på 20-30 min.

Posjert kylling
1 kylling (i hvert fall 1-1,5 kg, så god kvalitet du får tak i/tar deg råd til) legges i gryte med løk, gulrot, selleri, pepperkorn og litt salt, eller bruk mild buljong, og dekkes med vann, kaldt eller fra vannkoker. Skru ned til laveste temperatur når vannet nesten koker, og la stå i ca 45 min. (min kylling var 2 kg, så jeg ga den en time) Skru av varmen og la stå i 45 min. til (jeg gikk for en hel time her også).

Fisk ut kyllingen og riv i småbiter så fort den er avkjølt nok. Om den er lunken i salaten, er det bare godt! Kraften bør selvfølgelig kokes inn, siles og avfettes som nydelig utgangspunkt for suppe eller saus.

Selve salaten
2 revne gulrøtter
3-4 hakkede vårløk
2-3 never bønneskudd
Kyllingkjøtt i strimler
Hodekål eller salat, enten i strimler, eller dander resten av salaten på et fat med hele salatblader under.

Dressing
1 porsjon nuoc cham til dressing. Pluss eventuelt 2 ss olivenolje.

Strøssel
2-3 ss sprøstekt, finhakket sjalottløk. Stek selv og avkjøl på kjøkkenpapir, eller kjøp ferdig på asiatisk supermarked. Ikke bruk vanlig, norsk pølseløk!
2-3 ss grovhakkede peanøtter, med eller uten salt etter smak

Bland salaten med dressingen, dander på fat, strø over nøtter og løk.

No comments: