Sunday, March 04, 2007

Paprikasteik

Jeg har ikke klart å få tak i røkt/spansk paprikapulver, men ble likevel såpass inspirert av denne oppskriften på svineribbe med paprika og en liknende jeg så på BBC Foods "The Best", at jeg ikke kunne dy meg. Og den skal garantert lages igjen når jeg får spesialimportert krydder. Her er min versjon, passe til to sultne:

* 5-600g ytrefilet av svin med fettranden på
* 1 god ts. paprikapulver
* Litt chilipulver
* Salt og pepper
* 0,5-1 dl vann, eplecider (for guds skyld ikke den søte svenske), lyst øl eller annen væske som slår deg som passende til svin

Skjær striper eller ruter i fettet og gni hele fileten inn med krydderblanding. Legg i ildfast form, hell væske i bunnen -- mengde avhenger litt av størrelsen på formen, det skal ikke stå veldig høyt. Legg aluminiumsfolie over og steik på 225 grader i 20-25 minutter. Ta av folien, sett inn steiketermometer, skru temperaturen ned til 175 grader og la stå til kjernetemperaturen er 76-77 grader. Guff eventuelt på med litt grill på slutten. La hvile i minst 15 minutter.



Jeg serverte med grønn salat og basmatiris til, med steikekraft som saus. Sausen fra den opprinnelige oppskriften modifiserte jeg til en ganske heftig dressing:

* 4-5 ss. olivenolje
* 2 fedd hvitløk
* 1/2 rød chili
* 1 neve vårløk eller purre
* 1-2 never kruspersille
* Saften av en lime

Varm olje i teflonpane, ha hakket hvitløk i og rør til den er lett gyllen. Grovhakk alt unntatt lime, blandes med stavmikser eller kjøkkenmaskin, smak til med lime og salt, ha evt. i litt mer olje om den blir for fast. Bland med grønn salat (jeg gikk for en boks med "norsk trippelsalat" fra butikken; lollo rosso, ruccola og hjertesalat) og tomatbåter.

1 comment:

Hampton Roofing said...

Thanks for a great read