Saturday, February 10, 2007

Cookies m/pistasjnøtter og hvit sjokolade










Ingredienser
100 gr. smør eller margarin
125g sukker
100g brunt sukker
1 ts. vaniljekstrakt (kan erstattes med vaniljesukker)
1 stort egg
150g hvetemel
1 ts. natron
100g malte pistasjnøtter
125g hele pistasjnøtter
125g hvit sjokolade, hakket


• Sett ovnen på 180°

• Rør smør og sukkeret (begge typene) mykt og luftig. Kjøkkenmaskin er tingen her. Tilsett vanilje og egg, så mel og natron. Når alt er blandet til en jevn fin masse tilsetter du nøtter og sjokolade.

• Bruk to skjeer og sett valnøtt-store deigklatter på bakeplater m/bakepapir. Ha god avstand i mellom, for de siger utover.

• Stekes i 10-12 minutter. La dem avkjøle seg litt på plata før du legger dem over på rist for videre avkjøling.

(Oppskriften er fra How to be a domestic goddess av Nigella Lawson.)

4 comments:

Anonymous said...

Hmmm -- så veldig godt (og selvfølgelig husgudinneaktig) ut. Tror du det ville funke greit å bytte ut hvit sjokolade med mørk eller melkesjokolade?

Elisabeth said...

Det er jeg ganske sikker på at hadde fungert helt utmerket. Faktisk tror jeg de hadde blitt enda bedre med helt mørk sjokolade. Pistasjnøttsmaken kommer veldig tydelig fram i disse kjeksene, og jeg innbiller meg at den kler mørk sjokolade bedre enn lys.

Er egentlig ingen stor fan av hvit sjokolade, selv om det selvsagt sklir ned hvis jeg får det servert. Haha.

Men kjeksene var veldig gode. Og det er ikke spesielt mange igjen nå ...

Anonymous said...

Ah, men da har vi omtrent samme forhold til hvit "sjokolade". Tror jeg skal prøve meg på en mørkere variant av disse neste gang jeg er i småkakehjørnet :-)

Elisabeth said...

"Sjokolade", ja. Der sa du det.

Ikke for det. Hvis man blander sjokoladepelletsene fra Pals i forholdet 2 mørke:1 hvit i munnen er resultatet meget tilfredsstillende.

Hvor på kjøkkenet er småkakehjørnet?

;-)