Saturday, June 06, 2009

Lynkjapp laksepasta


Hadde et plutselig blaff av inspirasjon på kjøkkenfronten i dag. Denne retten er på ingen måte revolusjonerende, og mange har sikkert sin egen variant på noe lignende. Uansett - en middag det tar i underkant av et kvarter å lage, og som faller i smak hos store og små er aldri å forakte.

Ingredienser
500 g fersk tagliatelle (andre typer pasta går like fint, men fersk pasta er kjappest og best.)
1 stykke varmrøkt pepperlaks (evt. andre typer varmrøkt laks/ørret)
1 beger Crème fraîche (gjerne lett)
2-300 gr. frosne selskapserter
2-3 drøye ts grov dijonsennep
+ Litt vårløk til pynt


Sett på vann til pastaen. Del opp laksen i passende biter og fjern skinn/bein hvis den har det. Når pastaen er slengt i det kokende vannet varmer du de andre ingrediensene i en dyp panne. Begynn med de frosne ertene (de tiner fort), sleng oppi crème fraîche og sennep, og ha i laksen helt på slutten. Jo mer du rører jo mer oppfliset og kamuflert blir laksen. (Dersom du har familiemedlemmer som ikke er overbeigstret for fisk.)
Bland ferdigkokt pasta og saus og servér.

2 comments:

Akeleiedamen said...

tenk om jeg klarer å lure sønnen min til å spise dette...det vil jeg prøve! fin blogg , foresten. ;-)

Ellen Beate said...

Jeg lager min versjon med spinat og litt pesto, og med (fersk-)frossen laks. Jeg bruker konsekvent fullkornspasta, da jeg i tillegg til sunnhetsfaktoren synes det smaker best! ;) Grovhøvlet parmesan og nymalt pepper må til på toppen.
Kjappeste - og blant de mest populære - middagene i vår familie.
Super matblogg! :-)