Sunday, March 22, 2009

Nigella-dessert

Testet denne desserten for første gang i dag (fra boken Nigella Ekspress), og den falt absolutt i smak. Såpass mye at jeg fremdeles vurderer å spise litt til, selv om jeg er så mett at det absolutt ikke er det lureste jeg kan gjøre. Jeg brukte frosne bjørnebær og importerte jordbær, men når sesongen med friske, norske bær kommer, skal denne prøves igjen med bringebær og jordbær. Det tror jeg blir vidunderlig godt!

Desserten er superenkel å lage, men du må huske å lage marengsbunnen (som egentlig føles mer marshmallow-aktig) kvelden før. Den skal nemlig stå i ovnen natta over.

Ingredienser
6 eggehviter
1/2 ts salt
250 g sukker (+2 ts til bærene)
1 ss balsamicoeddik
1 ts vaniljeekstrakt (eller vaniljesukker hvis du ikke har)

2 1/2 dl. kremfløte
4 pasjonsfrukter
175 g bjørnebær
175 g jordbær, delt i fire


Sett stekeovnen på 220°C.
Pisk eggehviter med salt til de blir stive. Tilsett så sukkeret, litt etter litt. Deretter eddik og vanilje. Alt mens du lar mixeren gå for fullt. Når den er blank og stiv er den ferdig.

Smør en liten langpanne eller kle den med bakepapir og smør marengsmassen utover. Sett pannen i ovnen. Lukk døren og skru av varmen. La formen stå i ovnen til neste morgen. IKKE LUKK OPP OVNSDØRA.

Før servering:
Legg kaken over på fat. (Evt. kan du gjøre som meg; dele den opp i porsjonsstykker og dandere hvert stykke på egen tallerken.) Pisk kremfløten til den er tykk, men ikke helt stiv og bre ut over kaken. Grav ut kjernene i pasjonsfrukten og spre ut over kremen. Bland sukkeret med jordbærene og legg resten av bærene utover kremen.

Del opp og spis!

3 comments:

solfrid said...

Mums! Den så god ut. Neste dessert ut i heimen;D

Elisabeth said...

Veldig god! Er fremdeles mett etter porsjon nr. 2 1/2 ...

Gry said...

Denne må prøves, den ser kjempegod ut!