Saturday, October 07, 2006

Kyllingbryst med pizzazz












Av alle pussige produktnavn som har kommet på markedet de siste åra, topper "familiedeig" og "smakstomat" lista for meg. Det første av åpenbare og groteske grunner, det andre fordi det høres så unødvendig ut å skulle presisere at et produkt har smak. Men i praksis er butikkene selvfølgelig fulle også av pregløse produkter med lite egensmak. For eksempel kyllingbryst i gul plastbakk.

Hvis en ikke skeier ut og kjøper stangekylling eller liknende, er det bare å akseptere at med kyllingbryst må en stå for det meste av smaken sjøl. Marinade er en grei løsning, men det er aldeles ikke alltid jeg har tid eller husk til å få kjøttstykkene marinert. Dette er min siste favorittmåte å lage kyllingbryst på:

* Varm to spiseskjeer olivenolje i panne (litt mer hvis du bruker jernpanne).
* Ha i én teskje paprikapulver, en halv teskje malt spisskummen og eventuelt en kvart teskje chilipulver. Rør om og la bruse litt fra seg.
* Legg to kyllingbryst i panna og rull dem rundt så alt dekkes før du steiker et par minutter på hver side. Knus salt over.
* Skru ned til nederste eller nest nederste trinn, legg på lokk og la stå til kyllingbrystene er faste når du trykker på dem.
* Skjær i middels tjukke skiver og drypp med friskpresset sitron eller lime.

Serveringsideer:

* Bland i grønnsakspanne eller couscous
* Bruk som den er til tapas/meze
* Legg på godt brød
* Fortsatt ikke utprøvd, men antakelig uanstendig godt med hummus til

3 comments:

olakis said...

Hei,jeg har sluttet å kjøpe kyllingbryst, bl.a. pga. mangel på smak (og fordi jeg er skeptisk til hvordan kyllinger "produseres"),men denne oppskriften fikk meg til å prøve igjen. Det smakte virkelig bra! Jeg serverte kyllingen oppskåret i biter sammen med pitabrød,og flere småskåler fylt med hummus(som foreslått) oliven,tomater,rødløk m.m. Å sitte slik å plukke er noe mine to gutter på snart 3 og 5 liker like godt som oss voksne. Takk for gode oppskrifter!

Jorunn said...

Så hyggelig! Nå jeg jo bare få prøvd det ut med hummus til :)

Og jeg deler din skepsis til kyllingproduksjon, men må nok tilstå at det er et av prinsippene som ofte ofres når sulten er stor og Bunnpris nærmest.

Elisabeth said...

Og nå har jeg også prøvd. Nammenam.
Freste litt grønnsaker i panna i godsakene som var igjen etter at kyllingbrystene var stekt, og blandet alt sammen med cous-cous. Rask og godt middag!

Tok meg den friheten å legge til et bilde av min variant.

;-)