Sunday, August 27, 2006

Kaffekake med pecannøtter og lønnesirup














Denne oppskriften sto i Vogue Entertaining, og da jeg så at den inneholdt både kaffe, nøtter og sirup, ble jeg nødt til å prøve. Har ikke smakt på resultatet enda, men skal oppdatere etterpå og avsi min dom. Deigen + karamelltoppingen smakte i hvertfall fortreffelig ... Jeg har oversatt og rundet av litt her og der på oppskriften, men det skulle ikke være alt for stort avvik fra originalen.

Ingredienser
Topping:
60 gr margarin
0,6 dl lønnesirup
0,6 dl brunt sukker
100 gr hele pecannøtter

Kaken:
120 gr margarin
2,5 dl sukker
1 ts vaniljeekstrakt
1 dl hakka pecannøtter
2 egg, skilt
4 dl hvetemel
2 ts bakepulver
1,25 dl melk
3 ts espressokaffe


Begynn med toppingen: Margarin, sirup og sukker smeltes over middels varme (NB! i en tykkbunnet kjele) under omrøring. Når sukkeret er oppløst og smøret smeltet lar du det koke opp. Småkok til massen begynner å karamellisere seg. Du vil se at den blir litt mørkere brun. Hell karamellen i en smurt springform. Jeg brukte en på 24 cm, det gikk fint. Det er veldig lurt å ha litt aluminiumsfolie under formen, siden de fleste former vil lekke litt, med det resulatet at du fort har en veldig karamellisert stekeovn. Ikke gøy. Når karamellen er litt avkjølt legger du de hele pecannøttene rundt i formen i et pent mønster. Legg dem med den buede siden ned.

Så lager du kaken: Sett stekeovnen på 170° Rør smør og sukker hvitt. Tilsett vaniljeekstrakt og pecannøtter og bland godt. Ha i en eggeplomme om gangen, og rør godt mellom hvert egg. Tilsett vekselvis mel/bakepulver og melk. Ha i espressoen (kaffepulver - ikke ferdig kaffe). Stivpisk eggehvitene og vend forsiktig inn. Fordel røren over karamelltoppingen, og stek kaken i ca 50 minutter, eller til den begynner å trekke seg bort fra formen og du kan stikke i den uten at stikkepinnen blir klissete.

-Så kommer den biten der jeg ikke var helt heldig. Kaka er ferdig stekt og herligheten skal snus over på et fat. La den avkjøle seg til du orker ta i formen. Før en kniv langs kanten og ta av ringen rundt. (Dette gjorde ikke jeg, med det resultat at de fleste nøttene hang igjen i bunnen av formen ...) Vend kaka over på et fat, og er du heldig har du en pen kake med masse nøtter på toppen. Hvis du - som meg - har store deler av nøttene sittende fast i bunnen av formen går det rimelig greit å bare flytte dem over. Hvis kaken blir så god som den ser ut, skal jeg bake den igjen og forsøke å løse nøtte/karamell problemet. Mulig det skyldes min antikvariske springform + litt hastverk ... ;-)

4 comments:

Anonymous said...

Mitt store spørsmål, mens munnen løper i vann, hvor får man kjøpt pekannøtter?

Elisabeth said...

Hvis du bor et sted hvor det finnes butikker som fører nøtter fra f.eks. den lille nøttefabrikken, så har de poser med pecannøtter. Innvandrerforretninger kan også være et bra tips, og her i Oslo er Pals like ved Fagerborg kirke også en mulighet. Men får du ikke tak i dem, er jeg helt sikker på at kaka blir god med valnøtter også. -For god var den ... Og jeg skal helt klart bake den igjen, og forsøke å løse nøtte/karamellproblemet ... :-)

Anonymous said...

Hei. Jeg vil bare si at jeg elsker bloggen din og lurte på når man spiser kaken smsker den sikkerlig kaffe eller bare litt?

Elisabeth said...

Hei! Lønnesirup er en ganske dominerende smak, kaka smaker nok mest av det og av nøttene. Med et fint hint av kaffe ved siden av.