Monday, May 15, 2006

Vaniljekake













Med sommeren kommer også tiden for kakebaking til diverse barnehagefester, skoleavslutninger og dugnader. - Og hvis du begynner å bli lei av å bake sjokoladekake i langpanne, kan dette være et alternativ. Lettvint å lage, uten egg (for de som ikke tåler det), og enkel å variere ved å dytte f.eks. epler eller (som her) hermetisk ananas nedi.

Ingredienser
200 gr. smør, smeltes og avkjøles (viktig!)
1 liter Meierienes vaniljesaus
4 dl sukker
12 dl hvetemel
2 ts vaniljesukker
6 ts bakepulver

Pynt: Perlesukker og kanel


Smelt smøret og avkjøl det. Bland alt sammen i en stor bolle, og fordel røra i en langpanne som er smurt og kledd med bakepapir.
Hvis du har lyst kan du variere smaken på kaka ved å dytte f.eks. eplebiter, hermetisk ananas eller annen frukt/bær ned i den. Dryss over perlesukker og kanel og stek på 175° i 40 minutter.

3 comments:

Nabodama said...

*matformomsleserstårfram*

Hvor i ovnen skal denne kaka stå?

Elisabeth said...

Hei! Da jeg stekte min i går hadde jeg den på nederste rille (eller var det nest nederst?). Skal jeg være helt ærlig så slumser jeg i vei på det punktet uten at det ser ut til å påvirke resultatet veldig mye. Så lenge du holder deg i den nedre halvdelen av ovnen burde det gå bra. (For høyt opp og den kan bli i overkant brun på toppen.)

Lykke til!

Nabodama said...

Takk, takk!
Litt usikker på resultatet, måtte sette den inn igjen på grunn av rårand og der står den ennå:)