Friday, February 03, 2006

Tynn italiensk pizza

Tidligere i vinter leste jeg Eiriks begeistrede innlegg om pizzasteinens strålende egenskaper, hvilket minnet meg om at en sånn en allerede var i min besittelse. På grunn av et temmelig overfylt kjøkken forvist til en bod, men jeg innser nå at det var en tabbe. (At Heidi også blogget om tynn og god pizza nylig, var helt klart med på å gi meg et spark bak.) I dag ble steinen testet ut for første gang, og det frister helt klart til gjentagelse.

Brukte (nesten) oppskriften på 101 Cookbooks, med noen små justeringer, siden jeg ville ha pizza i dag og ikke i morgen. Neste gang skal jeg ta meg tid til å test ut oppskriften "skikkelig", siden jeg har en mistanke om at det vil gi en mer surdeigs-aktig og smakfull pizzabunn.

Pizzadeig
1 l. hvetemel
1 1/2 ts. salt
3,5 dl vann (lunkent i mitt tilfelle)
50 gr. gjær
0,5 dl. olivenolje


Tomatsaus
3 fedd hvitløk, finhakket
1 boks hermetiske tomater
1 ss tomatpuré
2 soltørkede tomater, finhakket
En klype sukker
Salt og pepper
1 ts oregano
Frisk basilikum


Laget deigen, og da den var satt til heving, la jeg pizzasteinen inn i den kalde ovnen. (På rist, nederst.) Skrudde ovnen på max, i mitt tilfelle er det 275°.

Mens ovnen og steinen ble varmet opp, laget jeg tomatsausen, som fikk stå og putre på lav varme.

Da ovnen var varm og deigen hadde hevet seg godt var det bare å sette i gang. Delte deigen i 6 emner. Med steinen fulgte den en bred trespade, noe som er helt nødvendig for å få den ustekte pizzaen inn i ovnen. - Hva du vil ha oppå er opp til deg selv, men det er sikkert en god idé å lage flere pizzaer med forskjellig fyll enn å forsøke å prøve alle typer fyll på en og samme pizza.

Hver pizza ble stekt i omtrent 5 minutter, og smakte himmelsk ...

No comments: