Monday, December 12, 2005

Pizza - ikke av den tynne sorten ...


Dette er den pizzaen jeg vokste opp med. Og selv om tynne italienske pizzaer er veldig gode, er det noe med en skikkelig hjemmelaget pizza med masse fyll, masse ost og masse deilig skorpe ... Mmm!

Vi var nok antagelig noen av de første på Nes som laget noe så eksotisk som pizza. Oppskriften hadde min mor med seg hjem fra USA hvor hun bodde noen år i sin ungdom. (Vi var derfor tidlig ute med både pizza, spaghetti og tacos. - Og jeg tror henne når hun sier at det å få tak i hvitløk ute i bygdenorge på midten av 70-tallet ikke var helt enkelt ...)

Ingredienser
Deig:
3 dl lunkent vann
50 gr. gjær
1/2 ts salt
3 ss smeltet margarin
9 dl hvetemel

Pizza-fyll:
3 ss olje el. margarin
2 store finhakkede løk
1 boks hakkede hermetiske tomater (4-500 gr)
75 gr tomatpuré
1/2 ss tørket oregano
1 knust laurbærblad
1/2 ss tørket timian
1 ss sukker
1 ts salt
Pepper

I tillegg kan du (men det er slett ikke nødvendig) tilsette f.eks. oliven, bacon, pepperoni eller det du måtte foretrekke.

Revet ost


• Rør ut gjæren i lunkent vann og bland sammen deigen. La den heve seg mens du lager fyllet.
• Finhakk løken og surr den blank i oljen. Ha oppi tomatpuré, hermetiske tomater og sukker.
• Oppi med alt krydderet. La den surre en stund på svak varme og smak så for å se om du trenger å tilsette noe.
Når jeg lager denne sausen smaker den aldri helt likt, fordi jeg har oppi ting litt sånn etter hva jeg føler for. Finhakket hvitløk og en dæsj balsamico-eddik pleier f.eks. ikke være helt feil. Bruker jeg stekte baconbiter i sausen trengs det kanskje ikke så mye salt. Smak deg frem til du er fornøyd.
• Nå er sikkert deigen ferdig hevet, og kan kjevles ut. Dette er nok til en hel langpanne med gode kanter som kan holde fyllet på plass. Hell tomatsausen over deigen, ha på revet ost (cheddar er godt), og stek på 220° i ca. 18-20 minutter.

Skulle det bli noe igjen er den forøvrig nesten enda bedre kald, dagen etter ...

No comments: