Sunday, January 01, 2006

Nyttårsforsett



Et av mine forsetter for det nye året er mer hjemmebakst. Rundstykkene på bildet ble årets første (seine) frokost, og i tillegg ble det nok brød til å få oss gjennom uka. Brødbakst er enkelt, hyggelig og ganske takknemlig, også lukter det bedre enn nesten hva som helst.

Som regel begynner jeg med 6 dl. vann, som er passe til to brød. Jeg baker så godt som aldri brød etter oppskrift, men passer på at det ikke blir mindre enn halvparten hvitt mel og improviserer med grove melsorter. Jeg har også en underlig svakhet for finmalt rug. Dessuten bruker jeg alltid olivenolje, selv om jeg i dag først glemte å ha fett i deigen. Jeg elta inn litt olje før etterheving, og det gikk faktisk helt fint. Som sagt, ganske takknemlig arbeid.

Det vanskeligste en nyttårsdags formiddag var kanskje å ta seg tid til to runder med skikkelig heving, men jeg har lært på den kjedelige måten at hjemmebakt brød som ikke får etterheve skikkelig, blir trist.

Rundstykkene ble for øvrig stekt på Exopat-silikonmatte fra Pals, som er helt genial, og som i likhet med alt annet jeg kjøpte på min første Pals-visitt, har gitt kraftig mersmak.

No comments: