Tuesday, April 18, 2006

Potetsalat med soltørkede tomater

Inspirert av en veldig gode potetsalaten jeg fikk hos Elisabeth i fjor sommer.

Kok ønsket mengde poteter. (Nypoteter smaker klart best.) I mellomtiden lager du dressingen.
Min bestod av et par hakkede fedd hvitløk, 1 drøy ts dijon sennep (jeg brukte en type med paprika og hvitløk i), saften av en halv sitron, litt salt, litt pepper, litt sukker og olivenolje. Ristes/røres sammen. Smak på den og sjekk at forholdet mellom syre/olje/sukker er bra.

Så hakker du 4-5 soltørkede tomater (av sorten som ligger i olje).

Når potetene er ferdigkokte kan du la dem kjøle seg ned litt, før du deler dem opp i passe store biter. Bland inn soltørkede tomater + dressing og ha i litt ruccola og litt dill. Bladpersille er også veldig godt i. Spises mens potetene fremdeles er lunkne og passer til nesten alt.

5 comments:

Anonymous said...

Denne potetsalaten er simpelthen bare helt suveren. Den har slått an hos alle jeg har servert den til..:O)

Anita R. Thormodsrud said...

Hei! Trenger litt bistand med mengdeberegning her! Om jeg skal lage 6 kilo av denne salaten, hvor mye av hver ingrediens skal jeg da ha?
mvh athorm

Elisabeth said...

Hei Anita!
6 kg var veldig mye!
Jeg vil foreslå at du begynner med nesten 6 kg. poteter og tilsetter resten etter smak.
3-4 salathoder og et helt glass soltørka tomater er muligens et greit utgangspunkt. Og fortell gjerne hva du endte opp med! ;D

Anita R. Thormodsrud said...

Hei!
Vi brukte ca dette til ca 6 kg potetsalat:
ca 5 kg poteter
750-1000 gram ruccola
1 glass soltørkede tomater
2 sitroner
ca 3-4 ts dijon sennep

Og det ble bra :-)

Elisabeth said...

Så bra! Og veldig imponert over mengden! :D
Takk for oppdatering.