Tuesday, October 11, 2005

Sjokolademousse med brun rom













Ingredienser
150-160 gr mørk sjokolade
4 egg (skilles, hvitene skal stivpiskes)
1 1/2 dl kremfløte (stivpisket)
1-2 ss. brun rom (kan droppes hvis man ønsker det)


• Bryt opp sjokoladen i mindre biter og smelt den i vannbad. Har etter mye prøving og feiling kommet frem til at det er lurt å ha rom i kjelen sammen med sjokoladen slik at de varmes opp samtidig. (Har du rom i etter at sjokoladen har smeltet kan du oppleve at sjokoladen klumper seg og blir kornete og "kort" i konsistensen. Skulle dette allikevel skje er det ingen grunn til panikk: sleng i en skvett fløte og rør litt så ordner det seg ...)

• La sjokoladen bli litt avkjølt og rør så inn eggeplommene, en av gangen.

• Stivpisk eggehviter og bland forsiktig inn i sjokoladen. (Tips: Bland først litt av eggehviten i sjokoladen for å gjøre den lettere å røre i, før du tar sjokoladen over i den store bollen med eggehvite.)

• Stivpisk fløten og bland den forsiktig inn i eggehvite/sjokoladeblandingen.

• Settes kaldt et par timer før den skal spises.

Hvis du liker sjokolademousse tror jeg denne kommer til å falle i smak. Har i hvertfall aldri opplevd at det har blitt igjen noe i bollen. Når det gjelder valg av sjokolade har jeg forsøkt meg med flere typer. Har kommet frem til at denne oppskriften fungerer best med en type sjokolade som inneholder litt sukker, siden det ikke er noe sukker i oppskriften. Med virkelig mørk kokesjokolade (80% kakao f.eks.) blir ikke sjokolademoussen søt, men nesten litt bitter. Dronningsjokolade fungerer utmerket. Sjokoladepellets fra Palls er også kjempefine.

6 comments:

Jorunn said...

Ummm!

Elisabeth said...

Jepp. Denne er virkelig god ... Når jeg tenker meg om er det alt for lenge siden sist jeg laget den. OG siden jeg var en tur på Pals for å fylle opp sjokoladelageret ...

Jorunn said...

Jeg må altså komme meg på Pals! De har bare så stramme åpningstider. Gromle.

Elisabeth said...

Hva med en kombinasjon av kaffe og lunsj på Bislet (gjerne i selskap med en lokalkjent), med påfølgende Pals-besøk? Har nemlig planer om noen jobbe-hjemme dager i nærmeste fremtid, og da kan jeg alltids legg inn en lang lunsj ... ;-)

elis lesebabbel said...

Dette er en finfin blogg! Og smart bruk av labels.
Her kommer en kjekk og grei oppskrift på sjokolademousse fritt etter hukommelsen.

Litt kaffe i bunnen av en liten kasserolle. En hel kokesjokolade. Smeltes. (Selvfølgelig IKKE! koke) . Avkjøles litt. Bland i en eggeplomme. Pisk en pakke kremfløte. Altså den på 3.33 dl (Eller hvor mye det nå er igjen) . Bland. Settes kjølig noen timer). Godt? Ja! Sundt? Nei!

Evt fordeles i for eksempel vinglass men ikke nødvendig. Og pyntes. Heller ikke nødvendig.

Eggehviten? Tjaaa Fryses ned? (Fant oppskriften i en kokebok skrevet av en svensk kjøkkensjef hva nå kan het igjen).

Slot Machines said...

It is doubtful.