Wednesday, March 25, 2009

Paprikapasta

I dag ble det pionérkvinnemat til middag -- en pesto-aktig paprikasaus med litt fløte (jeg reduserte fløtemengden noe fra originalen). Litt dillete, men ikke vanskelig, og smaksrik vegetarmat. Jeg lagde denne sausemengden til 250g pasta, men antakelig hadde det vært tilstrekkelig saus til en dobbelt så stor pastaporsjon. Neste gang vil jeg ha en grønn salat til, og huske å kjøpe parmesan.
Til 3-4 personer:
  • 3 røde paprika
  • 2 rause spiseskjeer pinjekjerner
  • Litt olivenolje
  • En halv løk, hakket
  • 3 fedd hvitløk, finhakket
  • En klunk fløte, ca 0,5 dl fløte eller etter smak
  • Salt og pepper
  • Frisk basilikum eller persille
  • 500g pasta

Jeg synes det er greiest å rense paprikaen for stilker og frø før jeg griller den -- del i to og fjern rusk og rask. Sett på øverste rille under varm grill til skallet er svart. Poenget med å legge dem i en plastpose eller under gladpack har jeg aldri helt skjønt, for hvis skallet er grundig zappa under grillen og paprikaen har fått avkjøle seg litt, skal det ikke være nødvendig med plast. Derimot blir man grisete så det holder på fingrene, men det hører med.

Rist pinjekjernene forsiktig i tørr panne. Flå paprikaen og mal den glatt sammen med pinjekjernene i blender, food processor eller liknende.

Sett på pastavann omtrent her i prosessen.

Ha olivenolje i en høy panne eller tjukkbunna gryte, gjør løken myk og blank på middels varme før du har i hvitløk. Rør inn paprikablanding, kok opp og smak til med salt og pepper før du har på så mye fløte du har lyst på/samvittighet til/synes blir godt. Ikke la sausen koke for mye inn. Rør inn hakkede grønne urter, bland med avrent pasta -- jeg valgte fullkornsspaghetti, og det ble riktig bra.

Riv/hakk eventuelt parmesan og mer urter på toppen, eller server i en bolle ved siden av så folk kan strø selv. En litt kraftig salat ved siden av (kanskje spinat?) skal også prøves neste gang.

1 comment:

Dividers Galore said...

Hii great reading your blog