Saturday, March 07, 2009

Frisørens soppsuppe

Gode oppskrifter kan man få ad så mange slags omveier, denne kommer fra min mors frisør (som en gang i tida også hadde til jobb å prøve å få mitt hår til å gjøre noe annet enn å ligge flatt).

Den opprinnelige oppskriften er med traktkantarell, som selvfølgelig er nydelig, men jeg tror de fleste slags sopp kan brukes. Jeg brukte 200g aromasopp og en neve tørket traktkantarell, neste gang øker jeg soppmengden litt så det blir mer å tygge på.

Forrett til 4-6 personer eller middag til 2:
  • 1 liter traktkantarell eller annen sopp
  • 1-2 ss smør
  • 2-3 ss hvetemel
  • 1 liter varm hønse-/kyllingbuljong eller kraft
  • 2 dl matfløte
  • 2 toppede ss tomatpuré
  • 2 ss blåskimmelost
  • salt og pepper
Skjær opp soppen og steik i smøret. Se an hvor mye du liker den stekt, men husk at hvis du steiker den lite, kommer den til å fortsette å avgi mye væske til suppa. Rør inn melet, visp inn buljong. Når suppa er jevn, ha i tomatpuré og fløte. Kok i ca. ti minutter, visp inn blåskimmelost på slutten, og smak til med salt og pepper.

No comments: