Sunday, October 17, 2010

Crème Caramel med sitron og ingefær


Etter at mitt aller første forsøk på en karamellpudding endte i en rimelig massiv og skummel sak tidlig på 90-tallet en gang, har jeg hatt angst for å prøve igjen. Men i går tok jeg mot til meg, og etter å ha spist resultatet til dessert i dag har jeg bare én kommentar: Suksess! (Og nam!)

Ingredienser
Karamell til formene:
1 dl sukker
3 ss vann
2 ts sitronsaft

Karamellpudding:
5 dl h-melk
1/2 dl sukker
Ca. 3-4 cm fersk ingefær, skrelt og skåret i 3-4 skiver
Noen flak sitronskall (skjær av sitronen med en kniv)

2 egg
4 eggeplommer
1 dl. sukker


I tillegg trenger du 6 former som rommer ca. 1,5 dl. Jeg brukte seks små ramekin-former. De egnet seg godt.

Sett stekeovnen på 150°

Smelt sukker til karamellen i en tykkbunnet gryte med vann og sitronsaft. Bland sammen, men ikke rør når det begynner å koke. Hold blikket på kjelen og når karamellen har fått en fin, gyllen farge tar du den av varmen og heller den raskt over i de 6 formene. Snu litt på formene så de blir delvis dekket av karamell på innsiden. Du rekker antagelig ikke alle før karamellen er stiv, men det gjør ikke så mye.

Kok opp melk og sukker, med ingefær og sitronskall. Når det har kokt opp tar du melka av varmen og lar det trekke i 10 minutter. Etter 10 minutter tar du opp skall og ingefær.

Visp sammen egg, eggeplommer og sukker. (Jeg gjorde dette i et litermål, som jeg senere brukte til å helle massen i formene.)
Visp eggeblandingen inn i den varme melka. Hvis du gjør som meg, vasker du nå kjapt ut av litermålet, og siler egg/melke blandingen tilbake over i litermålet. Fordel i de 6 formene.

Formene settes i vannbad med varmt vann (jeg kokte opp vann i vannkoker på forhånd og slo i formen jeg hadde satt ramekinene i). Vannet bør rekke ca. midt opp på formene. Settes nederst i ovenen på 150° i ca. 50 minutter. Stikk med en skarp kniv etter 50 minutter og sjekk om puddingene er stivnet. (De skal ikke være massive, men kniven skal ikke bli helt klissete av egg/melke blandingen.)

Avkjøles og settes i kjøleskap over natta.

Da jeg skulle servere dem var jeg spent på om det lot seg gjøre å få dem ut av formene, men etter å ha dratt en kniv langs kanten var det i grunn bare å snu dem rund. Med et pen lite "svupp" landet de på asjettene, og deretter var det bare å lange innpå.

Alternativer til ingefær/sitron kan være: vaniljestang (klassisk karamellpudding), kanel eller kardemomme for å nevne noen varianter.

6 comments:

swimzy said...

Åhhh dette ser rett å slett nydelig ut:)

Anonymous said...

Dette hørtes spennende ut! Hvis du setter ned varmen på ovnen til rett under 100 grader,og øker tiden litt, får du perfekte puddinger uten bobler :-)

Elisabeth said...

Det var ingen bobler i disse puddingene heller. Riktig perfekte var de, faktisk. ;)
Og ingefær/sitron passet veldig godt!

Anonymous said...

1/2 sukker? dl? liter? kilo???

Elisabeth said...

dl! Rettet opp nå!
:)

Anonymous said...

Merk; karamellpudding skal spises i romtemperatur...