Sunday, May 24, 2009

Havre- og valnøttbrød

Jeg er i bakehjørnet om dagen, og i går gjentok jeg suksessen med brød i jerngryte med en grovere og magrere deig enn olivenbrødet. Nok en gang tre brød hvorav det første stekt i jerngryte og de to neste i vanlige former. Det runde brødet er nesten borte allerede og smaker vanvittig godt i tillegg til å ha helt suveren skorpe.

Omtrentlige mål:

1 liter lunkent vann
50 g fersk gjær
3 ss olje (ville brukt valnøttolje om jeg hadde, det ble solsikke)
2-3 ts salt (avhengig av hvor salt du liker/tåler brødet)
1 ss sirup
100g valnøtter, hakka
Ca. 2 dl grov sammalt rug
Ca. 0,5 liter havregryn (jeg brukte lettkokte)
Hvitt hvetemel for resten

Heves minst en time når du har en jevn, fin deig. Del i tre emner og ha i hver sin smurte brødform, eller sleng det ene i jerngryte med lokk (jeg hadde litt grov sammalt hvete i bunnen for at deigen ikke skulle sette seg fast). Skjær et kryss i toppen, sett på lokket og dytt hele stasen inn på nederste eller nest nederste rille når ovnen er varm (230 grader). 35 minutter med lokket på, 10 minutter med lokket av, og du har et brød det er nesten litt hjerteskjærende å vente på mens det avkjøles.

I vanlige brødformer: Etterhev en halvtimes tid eller mens det andre brødet står i ovnen, steikes på nederste rille i ca. 40 minutter. Avkjøl på rist.

No comments: