Saturday, June 10, 2006

Iskaffe


Helt som frappuccinoen man får hos Starbucks blir ikke dette, men godt og avkjølende i sommervarmen er det!
Ikke spesielt vanskelig å lage, men litt planlegging og en blender med nok muskler til å knuse is er nødvendig. Du trenger:

1 pose espresso-isterninger
Freia sjokoladesaus
Melk (hvilken type er opp til deg)
-Eventuelt litt sukker, hvis du liker iskaffen veldig søt

Jeg fryser ned espresso i isterningposer, og har i fryseren hele sommeren i tilfelle jeg får lyst på dette. Det går fint å lage iskaffe med vanlige isterninger og espresso som ikke er frosset på forhånd også, og det gjør de jo på kaffebarene rundt omkring, men min erfaring er at den kaffen jeg lager hjemme ikke er sterk nok til at iskaffen får skikkelig kaffesmak med "vanlig" is og kaffe. Det var slik jeg kom på denne varianten her.

Få espresso-isbitene ut av posen (dette er ofte en litt grisete prosedyre, og resulterer i at fingrene lett kan bli litt gulaktige. Omtrent som på en dreven rullings-røyker) og opp i blenderen. Pøs på sjokoladesaus (kan droppes hvis du er mer asketisk enn det jeg er) og hell over melk til de øverste isbitene. Kjør i gang blenderen og la den gjøre jobben til isen er skikkelig knust. Hell på litt mer melk hvis den er veldig tykk, og kjør noen runder til.

Helles over i store glass, og pyntes evt. med litt ekstra sjokoladesaus. Og det er bare for pyntens skyld og har ingenting med mitt forhold til sjokolade å gjøre ...

3 comments:

Wrinkled Weasel said...

It all looks wonderful! I wish I could read it!

Elisabeth said...

Thank you! If there is something special you would like to try, let me know, and I will translate the receipe for you. :-)

Ninne said...

....men jeg forstår, ;) og jeg har lært masse som jeg har etterlyst en stund. Tusen takk for gode tips! Jeg lager deilig iskaffe i morgen!